Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

  • Hotel
  • Gastronomi
  • JLL

I takt med at luksusturisme bliver mere op­le­vel­ses­dre­vet, vokser betydningen af madscenen som kon­kur­ren­ce­pa­ra­me­ter. En ny rapport fra en af verdens allerstørste ejen­doms­mæg­ler­virk­som­he­der JLL viser, hvordan internationale hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere restauranter med kendte kokke og prisvindende køkkener. Samme tendens gør sig også gældende for hotelbranchen i Danmark.

JLL, en af verdens største ejen­doms­mæg­ler­virk­som­he­der og EDC Poul Erik Bechs internationale sam­ar­bejds­part­ner, har fingeren på pulsen på ejen­doms­mar­ke­det i det meste af verden. De arbejder i mere end 80 lande og kan berette om, hvordan bl.a. hotelmarkedet flytter sig i øjeblikket. En ny rapport fra JLL viser, hvordan hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere kulinariske oplevelser og gøre det til en del af ho­te­l­op­le­vel­sen.

Stephen Berthelsen, partner og formand for hotelgruppen i EDC Erhverv Poul Erik Bech, siger: ”Dansk turisme har haft medvind siden pandemien, og det er et område i stærk vækst. De seneste par år er der slået rekorder i antal overnatninger i Danmark, og der er ikke noget, der tyder på, at det stopper foreløbig. Vi oplever en stigende interesse for hoteller fra både operatører og investorer og det kan også ses på transak­tions­vo­lu­men i år, hvor hotel udgør en stigende del af transak­tions­vo­lu­men ÅTD.”

”De seneste tal fra Danmarks Statistik viser også, at der igen var mange turi­stover­nat­nin­ger i juni. Det gælder også ho­te­lover­nat­nin­ger, som sammenlignet med juni sidste år er steget med 2%. Kigger vi på ÅTD, er stigningen på 3%, hvor vi ser en fremgang i både de danske og udenlandske overnatninger,” siger Stephen Berthelsen.

Mad som værdiskabelse
JLL’s undersøgelser viser, at gastronomiske oplevelser og kva­li­tets­re­stau­ran­ter er blevet en drivkraft i hotelbranchen. Ifølge rapporten kan en god restaurant løfte hotellets samlede økonomi markant. Hoteller med tilhørende kva­li­tets­re­stau­ran­ter opnår i gennemsnit 18,6% højere indtjening pr. værelse og kan tage op til 8,8% mere i pris. Den tendens ses, ifølge Stephen Berthelsen, også i Danmark:

”Vi ser en stigende interesse for gastronomiske oplevelser – ikke bare i København, men i hele landet. Danmark har i en årrække været langt fremme ift. nordisk gastronomi og med et stigende antal Michelin stjerner, men hvor det tidligere har været adskilt fra hotelbranchen, er det nu blevet en mere integreret del. Både danske og udenlandske turister efterspørger hel­heds­op­le­vel­ser, og her spiller hotel- og kroophold med god mad og drikke og forkælelse en hovedrolle. Det handler ikke nødvendigvis om overskuddet fra restauranten i sig selv, men om den værdiskabelse, restauranten genererer for hele hotellets for­ret­nings­mo­del.”

”For hoteller handler det om at skille sig ud, og her kan kokkens signaturret måske ende med at være hotellets stærkeste kort, når de skal differentiere sig. Det ser vi også mere og mere herhjemme, hvor ho­tel­re­stau­ran­ter henter en dygtig kok ind som køkkenchef. Vi har fx lige solgt Molskroen, som var blandt de første hoteller herhjemme, der virkelig satte den gode madoplevelse først og bruger det som et kon­kur­ren­ce­pa­ra­me­ter,” siger Stephen Berthelsen.

Autenticitet og hel­heds­op­le­vel­se
Den globale undersøgelse fra JLL viser, at 60% af rejsende vælger hoteller, hvor der er tilknyttet en kva­li­tets­re­stau­rant. Samtidig rejser knap hver femte specifikt for kulinariske oplevelser, mens halvdelen af de rejsende reserverer bord på en restaurant, før de booker deres flybillet.

Stephen Berthelsen siger: ”Vi ser også det kommende femstjernede CORI Hornbæk Hotel, som vi formidlede salget af, forsøger at skabe de bedst mulige rammer til at give deres gæster en hel­heds­op­le­vel­se frem for blot et værelse og en overnatning. I takt med den stigende turisme, stiger konkurrencen blandt hotellerne også, og her handler det om at skille sig ud og tilbyde sine gæster noget udover det sædvanlige.”

”JLL nævner bl.a., at autenticitet også er en måde at vinde markedsandele. Lokale og velkendte kokke, der bruger lokale råvarer, er ofte en vinder hos særligt de lokale gæster, men en anden vej at gå kan være globalkendte kokke, der er en dyrere løsning, men som kan være med til at trække udenlandske gæster til netop dit hotel,” siger Stephen Berthelsen.

EDC hotel-gruppe

EDC Erhverv Poul Erik Bech har vi lavet en selvstændig og dedikeret hotel-gruppe med mæglere fra hele landet, der står klar til at rådgive om køb og salg af hoteller, kroer, camping og andre over­nat­nings­mu­lig­he­der. De er specialiseret i at rådgive, vurdere og prisfastsætte hoteller bedst muligt, bl.a. med tendenser som kva­li­tets­re­stau­ran­ter som en del af hotel, be­læg­nings­pro­cen­ter og hvad der ellers hører med i en køb/salgsproces. 

Læs mere her

National mæglervirksomhed med lokalt kendskab

Vi er Danmarks største mæg­ler­virk­som­hed og kender både de lokale, nationale og internationale markedsforhold. Derfor kan jeg hjælpe dig, uanset om du skal købe, sælge, leje eller udleje.

Stephen Berthelsen

Partner, erhvervschef, ejd.mægler og Valuar, MRICS Registered Valuer, MDE

stbe@edc.dk21 73 28 0358 58 78 50EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland

EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland

Sdr. Jernbanevej 18 D, 3400 Hillerød

342@edc.dk48 26 99 10