Tomme butikslokaler sætter ny rekord – men danskerne har penge på kontoen
- Detail
Udbuddet af butikslokaler har aldrig været målt højere viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Især mindre og mellemstore byer er ramt. Billedet kan dog hurtigt vende, fordi forbrugerne har penge nok, men blot holder godt på dem i en usikker tid.
I begyndelsen af 2025 er et rekordhøjt antal m2 lokaler til butikker, spisesteder, kaffebarer og takeaway udbudt til leje eller salg. Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over erhvervslokaler, udgivet af Ejendomstorvet.dk i samarbejde med Dansk Ejendomsmæglerforening.
”Udbuddet af butikslokaler er steget stort set uafbrudt gennem 13 kvartaler. Det ligger aktuelt på 641.500 m2 eller det højeste, vi har registreret i de 22 år, vi har data for. Samtidig er udbuddet steget med næsten 60.000 m2 på blot tre kvartaler,” siger Jakob Wegener, adm. direktør i Ejendomstorvet.dk.
Pt. er lidt over 11.100 erhvervslejemål og ejendomme over hele landet udbudt på Ejendomstorvet.dk, heraf 1.908 lokaler til enten butik, spisested eller takeaway.
”Årsagen til det stigende udbud af butikslokaler er formentlig, at forbrugertilliden længe har været lav – grunden krigen i Ukraine, uroen om oprustning, om det vestlige sammenhold og senest om toldsatser. Men dansk økonomi er sund, og beskæftigelsen er tårnhøj, så der er stor sandsynlighed for, at tingene hurtigt kan vende igen. Derfor er det vigtigt, at udlejere får markedsført deres ledige lejemål,” siger Ole Hækkerup, adm. direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening.
I erhvervsmæglerkæden EDC Erhverv Poul Erik Bech med 20 erhvervscentre på landsplan kan detailchefen registrere, at tomgangen for butikslokaler pt er forskellig i større og lidt mindre byer.
”Udlejningen er ret fornuftig i de største byer, især i de mere centrale kvarterer. Vi ser bl.a. flere nye showroom inden for bolig, fx har både Miele med hvidevarer og Troldtekt med loftsbeklædning åbnet i Aarhus, ligesom der jævnligt kommer nye modebutikker. Derimod kan nogle af de mellemstore og især de mindre byer mærke, at butikker med udvalgsvarer – særligt tøj og bøger – har det svært,” siger Frank Heskjær fra EDC Erhverv Poul Erik Bech og fortsætter:
”Nogle kæder har trimmet butiksnettet, mens kæder som Normal, Hi five, Harald Nyborg og jem & fix udvider. Hos os går udlejningen generelt godt, men vi kan også mærke, at nogle lejere er mere kræsne. De har mere at vælge imellem og kan fx være kritiske over for lejeniveauet. Markedet har efterhånden absorberet de lukkede Aldi’er og Irma’er i Østdanmark, og vi ser stadig nye eksempler på alternativ anvendelse af lokaler, når fx netvirksomheder åbner fysiske butikker. Det er sværest at udleje lokaler i udkanten af bykernerne og nogle af de store boksbutikker uden for bycentrene.”
Behov for mindre plads
Samlet er Frank Heskjær, EDC Erhverv Poul Erik Bech, dog ret fortrøstningsfuld for detailsektoren. ”Et stigende udbud af m2 hænger også sammen med, at mange butikker har fået behov for mindre plads, fordi levering af varer foregår ret effektivt. I dag er de færreste kæder interesserede i lejemål i to etager, fx med lager i kælderen eller på 1. sal. Meget tyder på, at nethandlen har toppet, og samtidig vil de største byer og mange af de mellemstore handelsbyer nyde godt af stigende indbyggertal. Selv om vi næppe vil opleve faldende tomgang, tror jeg mest på status quo eller højst en begrænset stigning,” siger Frank Heskjær fra EDC Erhverv Poul Erik Bech.
I hele landet er der knap 19,3 mio. m2 butiksareal (uden indkøbscentre), og udbuddet svarer til 3,3% af det samlede areal – før krigsudbruddet i Ukraine for lidt over tre år siden var det tilsvarende tal blot 2,6%.